Sök:

Sökresultat:

52 Uppsatser om Iso 9001 - Sida 1 av 4

Kvalitetsledningssystem enligt ISO 9001 : Produktionsprocessen

This report is the result of a thesis work done at the Department of Engineering Sciences, Uppsala University, and includes 15 ECTS points. The work has been performed at Företag A, a company specializing in electronics whose major product has become a sophisticated tool used by authorities across northern Europe. Företag A has initiated a quality management system according to the criteria set by Iso 9001. Following demands from customers, Company A has now decided to also start working towards a certification according to SS-EN Iso 9001:2008, this work is the foundation for the thesis work. The thesis work has been limited to the production process and the aim has been to enable this process to be certified according to Iso 9001:2008. The work has been performed by analyzing the existing quality management system and the requirements for each process included, whereby the gap between the current and the target state has been mapped. Suggestions have then been made on how this gap can be filled, some of these suggestions have also been carried out during the thesis work. The conclusions drawn are that quality management does not have to be complicated, but quickly becomes so when the complexity of the processes increases.

ISO 9001 - Vägen mot nöjda kunder? : En studie i hur företag bör tillämpa kvalitetsledningssystemet ISO 9001

Syftet med undersökning är att studera på vilket sätt tillämpningen av Iso 9001 påverkar kundnöjdheten samt om det innebär, eller om det krävs mer, för att erhålla nöjda samt lojala kunder.Denna studie är utav kvalitativ karaktär och består av intervjuer. Intervjuobjekten var servicemarknadschefer samt kunder hos sex bilverkstäder i Stockholms län. Studien utgörs av en deduktiv ansats.Studiens empiri består av intervjuer med servicemarknadschefen samt fem kunder på respektive verkstad.Slutsatser som kan härledas ur undersökningen är att för att nå hög kundnöjdhet samt erhålla lojala kunder, bör Iso 9001 ses som en standard, vilken kräver utveckling samt anpassning utifrån företagets egen verklighet. Utöver detta är personlighet i form av ett genuint engagemang för den individuella kunden av stor betydelse..

Förstudie för införande av ISO 9001 : Nulägesanalys och handlingsplan

Today's industries are constantly evolving and the demands according to quality for products and services produced and performed are becoming more and higher. Iso 9001 is a standard that serves as a tool for organizations who wants to effectively control and manage their quality workforce on business different processes. A background to the introduction of a quality managementsystem towards Skärås svets och mekaniska in Västerås are that more and more customers demand this from a company to enable it to obtain an order of production.Efforts to introduce a quality system such as Iso 9001-2008 all begin with to carry out a situationanalysis of the business. Skärås svets och mekaniska currently has no existing quality management system so therefore there is no current directives regarding who is responsible, for a future certification in the business.By structuring a situation analysis of the business. You get a good overview of the business and how it is conducted today.

ISO 9001 certifiering av Elektriska Installatörsorganisationen EIO:s medlemsföretag : Ständiga förbättringar eller ständig dokumentering?

Allt fler företag världen över certifierar sitt ledningssystem och intresset för kvalitetsstandarden Iso 9001 växer sig allt starkare. Trots den ökade populariteten kring Iso 9001 finns det dock studier som ifrågasätter om certifiering bidrar till högre kvalitet hos företag, detta bland annat på grund av att dokumentationskraven i standarden upplevs som betungande.Elektriska Installatörsorganisationen EIO, är en bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges el- och teleteknikföretag. I början av år 2007 startade de ett projekt med syfte att underlätta Iso 9001 certifiering hos sina medlemsföretag. En testgrupp med fem pilotföretag fick stöd av EIO vid certifieringsarbetet.Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka resultat Iso 9001 certifieringen har lett till hos EIO:s pilotföretag.Resultaten analyseras sedan genom att utreda vilka förutsättningar som varit viktiga för att pilotföretagen ska kunna uppnå en lyckad certifiering. Vidare undersöks även hur pilotföretagen själva har upplevt dokumentationskraven i standarden.

Förutsättning och fördelar att införa kvalitetsledningssystem enligt ISO 9001

The ISO 9000-series is a set of quality standards created by the International Organization for Standardization. The series is intended to provide guidance to companies in the process of deploying an effective quality management system. The series includes the requirements standard Iso 9001. This standard contains requirements on how a quality management system should be designed and how companies generally must work with quality issues. When a quality management system is introduced, if wanted, a quality certification can be implemented.

Effekter av att införa Ständiga förbättringar : En fallstudie av förändringsprocessen vid implementering av ISO 9001:2000 genom kvalitetsprojektet BIKE på Metso Paper Service i Sundsvall

The purpose of this thesis has been to investigate the effect of introducing the qualitystandard Iso 9001:2000 at Metso Paper Service in Sundsvall. The investigation has been focused on implementation of the new method of work, Continuous improvements. The implementation has been studied in a case study with both a qualitative and quantitative method. Continuous Improvements is a way of working focused on continuously increasing the efficiency and having the purpose of achieving the formulated goals. This is often accomplished by the organisation carrying out the changing process to a great extent in small but efficient teams.

Rollen som intern kvalitetsrevisor för ISO 9001. : Hur synen och förväntningarna på internrevisionsrollen påverkar kvaliteten på interna revisioner.

AbstractThe control of quality standard Iso 9001 has made the internal audit to be experienced as police authority and paragraph control. Because of that, motivation for internal auditors is low. To counteract the experience, there is a possibility to integrate internal audit with improvements in company?s processes. Theory has shown that a qualified and competent auditor can provide information that can help the organization's managements to make the right decisions that will improve product quality and result in new customer contracts.An opportunity to observe an internal and external audit at one of the case companies gave rise to this study.

ISO14001:2004 : ett humanekologiskt verktyg?

ISO14001:2004 : A Human Ecological Tool?This is a study by means of litterature analysis and personal experience to find out wheather you could call ISO14001:2004 a Human Ecological tool. The ISO14001 is an environmental management system. I'm approaching the issue from a users' perspective and putting my experience of implementing the Iso 9001 at my work to good use. Though my personal experience is limited to the implementation of the Iso 9001, it is quite relevant to the task since the update of 2004 the ISO14001:2004 is brought closer to the Iso 9001 standard in many ways.

Certifierat kvalitetssystem enligt ISO 9001:2000 : ? möjlighet eller bromskloss

Sammanfattning Kandidatuppsats i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Växjö universitet, Ekonomistyrning, FE4223, VT 2008 Författare: Helena Klint och Björn Olsson Handledare: Dr Jan Alpenberg Titel: Certifierat kvalitetssystem enligt Iso 9001:2000, - möjlighet eller bromskloss Bakgrund: Kravet på ett effektivt kvalitetsarbete och ständiga förbättringar kommer från såväl kunder, medarbetare, leverantörer och ägare. För att bättre möta dessa krav väljer en del företag att certifiera sina processer och rutiner i ett standardiserat kvalitetssystem. Med utgångspunkt från det interna perspektivet i organisationen och de ledningsprinciper som finns i Iso 9001:2000 har vi ställt frågan; Vilka interna effekter i organisationen uppkommer av en certifiering enligt Iso 9001:2000? Syfte: Uppsatsens syfte är att identifiera, förstå och förklara hur två organisationer har påverkats internt av ett certifierat kvalitetssystem utifrån de ledningsprinciper som finns definierade i standarden Iso 9001:2000. Avgränsningar: Vi har begränsat oss till de ledningsprinciper som berör det interna perspektivet i en organisation.

ISO 9001 : En fallstudie om hur de ständiga förbättringarna, som är införda i företagets verksamhetssystem, är anpassade efter medarbetarna

MPC is the company Exova Metech?s operating system that contains all the information needed for the company's objectives and guidelines to permeate the company. How changes in the MPC should be communicated with the company's employees can be seen as problematic. Routines that have been changed in practice, the process owners do not always update in the MPC, it leads to that the employees can not ensure that duties are performed properly. It is therefore important that management takes its responsibility by providing updated information.

Programvaruapplikation som stöd vid granskning i Dimensions

AbstractThe control of quality standard Iso 9001 has made the internal audit to be experienced as police authority and paragraph control. Because of that, motivation for internal auditors is low. To counteract the experience, there is a possibility to integrate internal audit with improvements in company?s processes. Theory has shown that a qualified and competent auditor can provide information that can help the organization's managements to make the right decisions that will improve product quality and result in new customer contracts.An opportunity to observe an internal and external audit at one of the case companies gave rise to this study.

I(SO)X - Är systemen möjliga att förena?

Bakgrund ? Genom instiftandet av Sarbanes ? Oxley Act of 2002 har företagen som varittvungna att följa lagen skapat processer och kontroller över den interna kontrollen gällandesin finansiella rapporteringen. I och med de ökade kraven på företagen som lagen ställer harockså kostnaderna för att följa densamma ökat. Då de flesta företag sedan tidigare användersig av kvalitetledningssystem såsom Iso 9001, har företag börjat fundera på om de kaneffektivisera sitt arbete gällande Sarbanes-Oxley Act och Iso 9001 genom att på något sättförena de två.Syfte ? Uppsatsens syfte är att se om det på något sätt går att förena det arbete somföretagen lägger ner på kvalitetsledningssystem såsom Iso 9001 med arbetet som det krävsatt följa Sarbanes-Oxley Act of 2002.Avgränsningar ? Studien har avgränsats till att undersöka ett företag, Volvo Lastvagnar.Vidare avgränsning har gjorts i den mån att det är endast externa parter som i någon form ärverksamma på den svenska marknaden som har intervjuats för insamling av data ochinformation.Metod ? En kvalitativ metod har använts i uppsatsen, vilket förefaller naturligt då uppsatsenhar undersökt ett företag och inte flera.

Att upprätta, dokumentera och införa ett kvalitetssystem
enligt ISO 9001: 2000

Detta examensarbete har utförts på Svenska Träbroar AB beläget i Kroksjön utanför Skellefteå. Företaget projekterar, tillverkar och monterar broar av trä för den nordiska marknaden. Bakgrunden till arbetet har varit att företaget velat skapa en atmosfär av ordning och reda genom att införa ett kvalitetsledningssystem. Ett kvalitetssystem syftar, bland annat, till att: • Klargöra arbetssätt • Tydliggöra ansvarsfördelning • Förbättra relationer till kunder • Öka kvalitetsmedvetandet bland personalen • Förbättra den interna kommunikationen • Ge ledningen ett beslutsunderlag för att fatta rätta och riktiga beslut avseende kvalitetspåverkande åtgärder • Förbättra leverantörsrelationer • Skapa en mer flexibel organisation • Möjliggöra förbättringsarbete • Öka produkt- och tjänstekvaliteten och styra den så att den motsvarar kundens behov Ovanstående punktlista är en uppräkning av önskade effekter av ett offensivt kvalitetsarbete. Ett bra stöd för att nå dessa effekter är att jobba enligt ett kvalitetssystem som styr arbetssätt vad gäller: processer, produkter och tjänster, förbättringsarbete etc.

Vägen till ett lyckat kvalitetsarbete med ISO 9001 : en studie av kritiska framgångsfaktorer för mindre företag ur ett globalt perspektiv

More than 90 % of all business activity in the world market consists of small and midsized companies today. Recent studies have shown that there has been an increase in small companies? certification to ISO's management standards. Smaller organizations tend to have more limited amounts of resources at their disposal than larger ones. This can result in difficulties during the implementation process of Iso 9001.

Strategy for developing digital services: EHRIS digitization project

This master's thesis focuses on the development of a strategy for aninformation service in the area of digitization of cultural heritage andresearch, with a web based platform as implementation of the strategy. Viathe platform, digital collections and research are presented and shared.Services around the platform are provided. Support activities comprise thewhole chain of digitization, from digitization to archival of the digitizedobjects. The information service aims for a new approach to combine ICT andestablished research; research and industrial practice were combined andcooperation of participants from various backgrounds was enabled. Thestrategy and organization of such information service was described using a?quality management system?, standard Iso 9001.

1 Nästa sida ->